Welke didactiek voor lezen, taal, spelling of rekenen?

Welke didactiek voor lezen, taal, spelling of rekenen?

In de NRC van 5, 8 en 9 januari 2018 staan enkele interessante artikelen over de didactiek van lezen, taal, spelling en rekenen. Met name de discussie over de juiste didactiek is boeiend. 

Gaat het bij rekenen om veel sommen in een concrete context aan te bieden (verhaaltjessommen) of moeten we het automatiseren van sommen beter in de gaten houden (d.w.z.: vlot kunnen zeggen hoeveel 16 + 7  of  9 x 3 is)?

Een wiskunde docent vertelde me vorig jaar dat haar eigen kind de tafels niet kende, waarop de juf zei: “Maar dat is een taak voor thuis”.
Wat zijn de nieuwste ontwikkelingen? In deze artikelen wordt dit helder uitgelegd.

Rekenen wordt minder, taal gaat niet vooruit

Oefenen schoot er vaak bij in

Hoe een zwakke school succesvol werd

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *